Veikts pētījums par tirdzniecības centriem Latvijā
Jau ceturto reizi pēc kārtas konsultāciju uzņēmums RetailBaltic veicis pētījumu par iepirkšanās centriem Latvijā. Ziņojumā apkopoti jaunākie 2013. gada dati un tā galvenais mērķis ir kalpot kā informācijas vietnei gan tiem vietējiem uzņēmumiem, kas nolēmuši atvērt veikalu kādā no Latvijā esošajiem tirdzniecības centriem, gan mazumtirdzniecības ārvalstu investoru piesaistei.
Kā pastāstīja ziņojuma izstrādātājs, uzņēmuma RetailBaltic direktors un stratēģiskais konsultants, eksperts mazumtirdzniecības jautājumos Zulfukars Tosuns, tad ziņojums ir neatkarīgs viedoklis par tirdzniecības centriem Latvijā, kurā iekļauti jaunākie dati par 13 tirdzniecības centriem Rīgā, kā arī sešiem pārējos Latvijas reģionos.
Ziņojums sniedz ne vien plašus statistikas datus, tai skaitā, arī vidējo apmeklētāju daudzumu, par 19 tirdzniecības centriem, bet arī plašu ekonomiskās situācijas raksturojumu Latvijā, kas lieti noderēs ārvalstu investoriem, apsverot domu, attīstīt savu biznesu arī Latvijas mērogā.
Kā norāda Z. Tosuns, tad ik gadu interese no ārvalstu investoru puses par šo pētījumu pieaug, īpaši jau tādēļ, ka tajā sniegtā informācija palīdz investoriem pieņemt lēmumu par investīcijām Latvijā. Pētījums kopumā sniedz pārskatu par iepirkšanās centru platību, veikalu skaitu un izvietojumu, apmeklētāju skaitu, kā arī informāciju par mārketinga aktivitātēm.
Analizējot 2013. gada situāciju tirdzniecības centros Rīgā un domājot par nākotnes perspektīvu, Z. Tosuns norāda, ka šobrīd no visiem tirdzniecības centriem Rīgā, pirmajā vietā stabili atrodas Spice, kam seko tirdzniecības parks Alfa. „2014. gadā visticamāk Mols cietīs no jauniem konkurentiem, savukārt Domina joprojām meklē savu pareizo koncepciju.
Domāju, ka arī Galerija Centrs un Galleria Riga piedzīvos pārmaiņu periodus. Tomēr visneskaidrākā un tai pat laikā – izaicinājumiem bagātākā situācija šobrīd pastāv ar tādiem tirdzniecības centriem, kā Riga Plaza, kam pēc piecu gadu pastāvēšanas kopējā tirgū, jāsaprot nākotnes koncepcija; Olimpia un Galerija Azur, kas šobrīd dara daudz savu klientu labā, tomēr tas neatbild uz jautājumu par šo centru lomu tirdzniecības nozarē nākotnē,” uzskata Z. Tosuns.
Viņš arī norāda, ka reģionālie tirdzniecības centri citur Latvijā paliks nozīmīgi tikai tajā gadījumā, ja tie spēs atrast savu nākotnes perspektīvu – bez tās izaugsme nav iespējama.
Ziņojumā teikts, ka 2013. gadā Latvijas tirgū savu darbību uzsākuši vairāki nozīmīgi zīmoli, tai skaitā, visā pasaulē populārais Zviedrijas zīmols H&M un britu zīmols Next. Pētījuma dati liecina, ka lielākā daļa, respektīvi, 85 procenti no visiem pētījumā iekļautajiem veikaliem, atrodas tieši Rīgā esošajos iepirkšanās centros.
Tirdzniecības centru Latvijā ikgadējā ziņojumā iekļauta arī informācija par brīvā laika un atpūtas iespējām katrā no tiem. Tā, piemēram, 77 procentos tirdzniecības centru Rīgā ir pieejami bērnu rotaļu laukumi, kamēr šāds pakalpojums nav nodrošināts nevienā no pētījumā iekļautajiem reģionos esošajiem tirdzniecības centriem.
Pilnajā pētījumā gan vietējie, gan ārvalstu investori varēs redzēt procentuālo sadalījumu – cik procentu katra veida veikalu ir katrā tirdzniecības centrā. Šāda veida informācija būs noderīga mazumtirdzniecības tīkliem, jo to pārstāvji varēs iegūt informāciju par to, kuros tirdzniecības centros salīdzinoši maz pārstāvēti viņu jomas veikali, kā arī izzināt lielākos konkurentus konkrētajā iepirkšanās centrā.
RetailBaltic veiktajā pētījumā analizēti dati par iepirkšanās centriem Rīgā - Alfa, Dole, Domina, Galerija Azur, Galerija Centrs, Galleria Riga, Mols, Origo, Riga Plaza, Sky&More, Spice, Spice Home un Olimpia; Ķekavā – Liiba; Daugavpilī – Ditton Nams un Solo; Valmierā – Valetta; Ventspilī – Tobago; Jelgavā – Pilsētas Pasāža.
RetailBaltic ir Latvijā dibināts Vācijas uzņēmums, kas sniedz konsultācijas mazumtirdzniecības uzņēmumiem un iepirkšanās centriem visā Eiropā. RetailBaltic klientu vidū ir juvelieru, tekstila, sporta preču un citi mazumtirgotāji. RetailBaltic konsultē tādus zīmolus kā Rimi, Mercedes-Benz, tirdzniecības centrs Domina, grāmatu nams Valters un Rapa un daudzus citus.
Sīkāku informāciju par pētījumu un tā datiem var iegūt www.retailbaltic.com