Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Ziņas

13.10.2016

Studentes darba pieredze augsta līmeņa restorānā

No 10. līdz 16. oktobrim Rīgā pilnā sparā norisinās Restorānu nedēļa, kuras laikā labākie Rīgas restorāni ver durvis visiem gardēžiem, kuri ir gatavi ļauties baudpilnam garšas piedzīvojumam. 

Restorānu nedēļas ietvaros savā viedoklī dalās studente Maija Elsone, kura strādā uzņēmumā, kurā ir divi restorāni, kas lepojas ar Mišelina zvaigzni -„Galvin La Chapelle” un „Galvinat Windows”. Maija stāsta, ar ko Mišelina restorāns atšķirtas no parasta restorāna. 

Strādāju kompānijā Galvin Restaurants Londonā – tā ir restorānu ķēdē, kurā ir arī restorāni ar Mišelina zvaigzni. Ķēdē ir desmit restorāni un bāri dažādās pilsētās, piemēram, Londonā, Edinburgā, Dubaijā un citviet. 

Mana darba vide ir kompānijas galvenajā ofisā, un darba pienākumos ietilpst rezervāciju organizēšana, kā arī privāto pasākumu rīkošana. Papildus tam asistēju arī personāla daļas darbā. Ikdienā pieņemu rezervācijas gan telefoniski, gan elektroniski, organizēju pasākumus privātās ēdināšanas zālēs, piemēram, kāzas, dzimšanas dienu svinības, korporatīvus u.tml. Personāla daļā manos pienākumus ietilpst dokumentu kārtošana, potenciālo darbinieku CV izpēte, saziņa ar darbiniekiem, darba interviju organizēšana u.tml. 

Darbu šajā restorānu ķēdē ieguvu nejauši, sākotnēji vēlējos doties praksē uz Spāniju, taču tad aizsūtīju savu CV šim uzņēmumam, devos uz Londonu un tikai tad devos uz darba interviju. Jau nākamajā dienā pēc pārrunām uzzināju, ka esmu pieņemta, un varu sākt strādāt. Sākotnēji tas bija paredzēts tikai kā vasaras darbs, taču lielās izaugsmes iespējas un interesantais darbs pamudināja palikt un strādāt pastāvīgi. 

Arī jauniem cilvēkiem ir iespējas atrast labu darbu 
Manā gadījumā lielu lomu nospēlēja valodu zināšanas un tas, ka pirms tam biju praksē pieczvaigžņu viesnīcā ASV, bet citiem jauniešiem, kuri vēlas atrast labu darbu, iesaku nešaubīties par sevi, spēt pozicionēt sevi un apgūt valodas. Sākot darba gaitas, noteikti būs nesaprotamas un neskaidras lietas, taču galvenais ir nebaidīties jautāt un parādīt, ka ir interese strādāt, tad arī viss būs kārtībā. 

Daudziem šķiet, ka jaunieši var pretendēt tikai uz mazāk kvalificētajiem darbiem, taču patiesībā tā ir tikai daļā no visiem gadījumiem. Viss atkarīgs no paša jaunieša, viņa iniciatīvas un uzņēmības. Ir jaunieši, kuri tikko beiguši vidusskolu un vēlas pelnīt lielu algu, nemaz necenšoties ieguldīt savu laiku prasmju un iemaņu pilnveidošanā. 

Viens viesmīlis dara visu 
Esmu strādājusi arī Vecrīgas kafejnīcā, un no pieredzes varu teikt, ka Rīgas kafejnīcas un restorāni, protams, ļoti atšķiras no Mišelina līmeņa restorāniem, galvenokārt atšķiras tas, kā tiek dalīti darba pienākumi starp darbiniekiem. Latvijā restorānu klientus sagaida jebkurš zāles darbinieks, kas ir vistuvāk durvīm, tas pats darbinieks arī aizved klientu pie galdiņa, atnes ēdienkarti, pieņem pasūtījumu, atnes to un beigās arī atnes rēķinu un novāc traukus. Tas pats viesmīlis arī piedāvās vīnus, tāpēc klientam jācer, ka viesmīlis vismaz nedaudz tajos orientējas.

Mišelina zvaigznes restorānā klientus uzņem viesu sagaidītājs (host), kur paņem arī viesa virsdrēbes un pavada līdz galdiņam. Pie galdiņa viesus vēlreiz sveic vecākais viesmīlis vai menedžeris, kurš arī piedāvā ūdeni vai citus dzērienus. Pasūtījumu pieņem jau cits viesmīlis, savukārt, pasūtījumu atnes un sīkāk par ēdieniem un to sastāvu pastāsta jau cits restorāna darbinieks - commiswaiter. Vīna pasūtījumu pieņem someljē jeb vīnzinis, kurš, protams, katram klientam var ieteikt atbilstošāko un tīkamāko vīnu. Kad viesi būs beiguši maltīti, galdiņus novāc commiswaiter.

Rīgas restorānos nepiedāvā bezmaksas ūdeni 
Nenoliedzami, arī Rīgā ir augstas kvalitātes restorāni, turklāt, ne viens vien. No savas pieredzes noteikti vēlētos uzteikt restorānu „Bibliotēka Nr.1” un „3 Pavāru restorāns”, kas ir tuvu Mišelina zvaigznes līmenim. Pēdējos gados restorānu kultūra Rīgā ir strauji augusi, ne velti Rīga tiek uzskatīta par gardēžu pilsētu, un šeit tiek atzīmēta pat restorānu nedēļa. Rīgā ir vairāk augstas klases restorāni, taču viens aspekts gan mani mulsina – Rīgā reti kurā restorānā viesiem tiek piedāvāts bezmaksas ūdens, kas, piemēram, Mišelina zvaigznes restorānos ir ierasta lieta. 

Jau kopš 2010. gada Lielbritānijā ar likumu ir noteikts, ka, ja restorānam, kafejnīcai vai bāram ir piešķirta alkohola tirdzniecības licence un tas saviem klientiem piedāvā grādīgos dzērienus, tad obligāta prasība ir nodrošināt klientam bezmaksas krāna ūdeni, Latvijā restorāniem joprojām ir izvēles brīvība – piedāvāt bezmaksas ūdeni vai nē. 

Labā restorānā rezervācija jāveic pat mēnesi iepriekš 
Latvijā daudzviet var dzirdēts sašutums, ja nedēļu vai dažas dienas pirms apmeklējuma nav iespējams rezervēt galdiņu. Vēlos uzsvērt, ka augsta līmeņa restorānos ir ierasta prakse, ja galdiņš tiek rezervēts mēnesi iepriekš, vai pat vēl agrāk.Ja runājam par privātiem pasākumiem, privātā ēdināšanas zona jārezervē pat vairākus mēnešus iepriekš. Rezervācijas laiks atšķiras arī no sezonas – vasarā, kad liela daļa izbrauc no pilsētas, dabūt rezervāciju ir vieglāk. Lai rezervētu labākos galdiņus sev tīkamākajā laikā svētku un pirmssvētku periodā, jārēķinās, ka rezervāciju var nākties veikt pat vairākus mēnešus iepriekš. Augstas klases restorānos tā ir norma.

  

Vēl ziņas

AEHT 37. ikgadējā konference un sacensības Rīgā noslēdzas ar emocionālu un svinīgu apbalvošanas ceremoniju
Pavāru konkursā Global Chef Challenge Latvijas komandai izcils sniegums
Pirmo reizi Rīgā – sarunu un ēdienu festivāls Liels & Vegāns
Rīga kļūst par starptautiskās AEHT ikgadējās konferences un profesiju konkursu norises vietu!
Zināmi konkursu Latvijas Gada Pavārs 2024 un Pavārzellis rezultāti


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts