Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Ziņas

23.10.2012

Puse iedzīvotāju neprot atšķirt viltotu alkohola produkciju no oriģinālās

Vairāk nekā puse jeb 53% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka nespēj atšķirt viltotu labi zināma zīmola alkohola pudeli no oriģināla, noskaidrots pētījumā par alkohola patēriņa paradumiem*, kura rezultāti otrdien, 22. oktobrī, tika prezentēti sociālās kampaņas “Aizkulises” atklāšanā. 

“Nezināmas izcelsmes alkohols vai tā surogātprodukti joprojām ir brīvi pieejami Latvijā un veido ap 32% no visas alkoholisko dzērienu aprites. Diemžēl jautājums par nelegālā alkohola izraisītām sekām parasti aktualizējās tad, kad traģēdija jau ir notikusi – 2006. gadā pēc masveida saindēšānās Preiļos, 2012. gadā – Čehijā un Polijā, kā arī tepat Durbē. 

Mūsu mērķis ir likt sabiedrībai aizdomāties par šo jautājumu, rosināt diskusiju, negaidot nākamo bēdīgo pieredzi, un ar kampaņas palīdzību informēt un izglītot par sekām, ko var radīt bezakcīzes alkohola lietošana,” uzsver Valters Kaže, Latvijas alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācijas valdes loceklis un “Latvijas balzams” Zīmolu direktors. 

Pētījuma dati liecina, ka puse jeb 50% Latvijas iedzīvotāju ir iegādājušies viltotu vai bezakcīzes pazīstamu zīmolu alkoholu. Trešdaļai jeb 34% no viņiem šāds alkohola pirkums tiek plānots, proti, ir apzināts.

“Bieži vien, iegādājoties nelegālo alkoholu, tā lietotāji neaizdomājas par ilgtermiņa sekām savai rīcībai. Ir pierādīts, ka konsekventa nekvalitatīvā alkohola patēriņš ar laiku rada gan fiziska, gan neiroloģiska rakstura veselības problēmas,” uzsver narkoloģe Ieva Maksima.

Ikviens Latvijas iedzīvotājs, kas iegādājas nelegālo alkoholu, ir pakļauts administratīvam sodam. Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu likuma 170.1 pantu par šādu rīcību pārkāpējam tiek uzlikts naudas sods līdz simt latiem vai piemērots administratīvais arests uz laiku līdz desmit diennaktīm, konfiscējot iegādāto produkciju. 

Savukārt par nelikumīgu alkoholisko dzērienu izgatavošanu, glabāšanu un pārvietošanu naudas sods var sasniegt piecsimts latus vai arestu līdz piespadsmit diennaktīm (170.2 pants). 

Kampaņas “Aizkulises” ietvaros tās organizētāji plāno kliedēt mītus, kurus bezakcīzes preces pārdevēji stāsta saviem pircējiem, lai pārliecinātu to iegādāties: piemēram, ka dzēriens ir iznests no rūpnīcas, jo ar to norēķinās algas vietā, vai arī armēņu konjaks ir īsts, noliets no cisternas stacijā. 

„Viens no mītiem, kuru vēlamies kliedēt šīs kampaņas laikā – kaktu tirgotāji uzdod bezakcīzes preces kā iznestas no rūpnīcas tikai nemarķētas vai to it kā iznesis labi zināms „savs cilvēks”. 
Tā ir sevis mānīšana, jo pastāvošā spirta uzskaite valstī, ko veic legāls ražotājs, izslēdz iespēju tādām produktu noplūdēm, lai tie tiktu tirgoti „točkās” visā Latvijā”, paskaidro Dana Hasana, „Latvijas balzama” Komunikāciju vadītāja. 

No šīs nedēļas Rīgas, Liepājas un Daugavpils ielās parādīsies atklāti uzrunājoši vides plakāti, aicinot aizdomāties par nepārbaudītu un dzīvībai bīstamu saturu nezināmas izcelsmes alkohola maisījumos, kas nereti tiek pārdoti kā „rūpnīcas izstrādājumi”. 

Tos redzēsim  arī uz sabiedriskā transporta Rīgā. Kampaņas vēstījumi un mīti par nelegālās izcelsmes alkoholisko dzērienu izcelsmi ir publicēti portālā www.atbildigi.lv



*Pētījumu 2012. gada oktobrī veica SIA “Compass” sadarbībā ar SIA “Solid Data”.



Dana Hasana

  

Vēl ziņas

AEHT 37. ikgadējā konference un sacensības Rīgā noslēdzas ar emocionālu un svinīgu apbalvošanas ceremoniju
Pavāru konkursā Global Chef Challenge Latvijas komandai izcils sniegums
Pirmo reizi Rīgā – sarunu un ēdienu festivāls Liels & Vegāns
Rīga kļūst par starptautiskās AEHT ikgadējās konferences un profesiju konkursu norises vietu!
Zināmi konkursu Latvijas Gada Pavārs 2024 un Pavārzellis rezultāti


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts