Plānots palielināt akcīzes nodokļa likmi stiprajam alkoholam
Ja Latvijā no nākamā gada marta plānotajā apmērā tiks palielināta akcīzes nodokļa likme stiprajam alkoholam, tā cena veikalos varētu pieaugt par trim eiro litrā, norādīja Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.
Viņš arī atzīmēja, ka tik liels cenas pieaugums būtiski samazinās tirgu un nodokļu ieņēmumus valsts budžetā.
Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tiek plānota nodokļa reformas ietvaros, ko valsts sāka 2017.gadā. Ar akcīzes nodokļa paaugstinājumu tika paredzēts kompensēt ieņēmumu samazinājumu citos budžeta posteņos. Plāns paredz palielināt stiprā alkohola akcīzi no 2020.gada 1.marta par 30%.
Vītols norādīja, ka pirmais akcīzes nodokļa paaugstinājums notika jau 2018.gada sākumā. Ņemot vērā ekonomikas izaugsmi un lielo Igaunijas pierobežas tirdzniecības apmēru, kas veido vidēji 20% no kopējā stiprā alkohola tirgus Latvijā, akcīzes nodokļa ieņēmumi 2018.gadā pildījās labi.
Tāpat viņš atzīmēja, ka Finanšu ministrijas 2019.gada prognozes bija jau krietni ambiciozākas, jo tika pieņemts, ka iedzīvotāji pirks vairāk alkohola par augstāku cenu. Tomēr 2019.gada pirmais pusgads parādīja, ka tas tā nenotiks. "Eļļu ugunī vēl pielēja Igaunijas parlaments, no 2019.gada 1.jūlija samazinot akcīzes nodokli alkoholam par 25%, tādējādi apdraudot pierobežas tirdzniecību jeb 20% Latvijas kopējā tirgus. Latvijas valdība, ātri reaģējot uz Igaunijas akcīzes nodokļa izmaiņām, samazināja akcīzes nodokli stiprajam alkoholam par 15%, tādējādi saglabājot pierobežas tirdzniecību un nodokļu ieņēmumus valsts budžetā," skaidroja Vītols.
Asociācijas izpilddirektors norādīja, ka tad, ja Saeima paliks pie plānotā akcīzes nodokļa paaugstinājuma par 30% stiprajam alkoholam, Latvijā un Lietuvā būs dārgākais alkohols Baltijas reģionā. Savukārt lētākais stiprais alkohols būs Polijā, arī Igaunijā cenas būs zemākas nekā Latvijā un Lietuvā.
"Realitātē tas nozīmē, ka ne tikai uzplauks nelegālā alkohola tirdzniecība Latvijā un pilnībā izzudīs pierobežas tirdzniecība, bet arī strauji un ievērojami kritīsies gan akcīzes, gan pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi. 2019.gada sākums skaidri parādīja, ka cilvēki Latvijā nepērk vairāk alkohola par augstāku cenu," uzsvēra Vītols.
Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tika veikta, lai kompensētu pasākumus, kas saistīti ar 2017.gadā veikto nodokļu reformu.
Latvijas alkohola nozares asociācija izveidota 2013.gada septembrī, apvienojoties ražotāju un tirgotāju apvienībām. Asociācijā ir 11 Latvijas lielākie nozares uzņēmumi, tostarp "Latvijas balzams", "Liviko", "Pernod Ricard Latvia", "Balmerk Latvija", "Prike Latvija", "Drinks Distribution", "Amber Distribution Latvia", "Abavas dārzi", "Kroņstrauts", "Altia Latvia" un "Coca-Cola HBC Latvia", kā arī asociētais biedrs "Brown-Forman Corporation".