Pētījumā ir atklāts, kas ietekmē Latvijas iedzīvotāju viesnīcu izvēli
Starptautiskā tūrisma fakultātes studiju programmas „Tūrisma un viesmīlības nozares uzņēmumu vadības” absolventa Māra Freimaņa veiktais pētījums liecina - virālais mārketings ietekmē Latvijas iedzīvotāju viesnīcu izvēli, tomēr tā ietekme ir atkarīga no vairākiem faktoriem, piemēram, klienta vecuma, ikmēneša ienākumiem, ceļošanas biežuma.
Izvēli balsta uz atsauksmēm
69% Latvijas iedzīvotāju kaut reizi ir balstījuši savu viesnīcu izvēli uz atsauksmju vietnēs pieejamo citu klientu informāciju. Tāpat 77% Latvijas iedzīvotāji, kas izmanto kādu no sociālajiem tīkliem, ir balstījuši savu viesnīcu izvēli uz tur atrodamo informāciju.
Pētījuma izstrādes laikā tika intervēti vairāki viesnīcu pārstāvji no dažādām viesnīcām. Viesnīcu pārstāvji atdzina, ka virālais mārketings ir nozīmīgs viesnīcu biznesā, jo ietekmē klientu lēmumus un viesnīcas darbu kopumā, taču neviens no viņiem neuzskatīja, ka virālais mārketings ir nozīmīgs faktors viņu klientu viesnīcu izvēlē. Kā svarīgākos faktorus viņi izvirzīja - cenu, novietojumu un vizuālo izskatu. Nevienā no šīm viesnīcām nav veikts pētījums, kā virālais mārketings ietekmē viņu mērķu klientus, kā arī nav izstrādāti atbilstoši risinājumi virālā mārketinga pārvaldīšanai.
Virālais mārketings ir svarīgāks par naktsmītnes cenu
Ar iedzīvotāju aptaujas palīdzību tika noskaidrots, ka virālais mārketings ir svarīgāks par naktsmītnes cenu, ja vien cenu atšķirība starp viesnīcām nav liela, proporcionāla cilvēku ikmēneša ienākumiem. Klients izvēlas viesnīcas, kuras ir augstāk novērtējuši citi klienti, ja finansiāli to spēj atļauties. Tāpat tika novērtos, jo biežāk cilvēki ceļo, jo vairāk tie paļaujas uz citu klientu sniegtajām atsauksmēm.
Tiem, kas ceļo ar ģimeni, būtiskāka cena, nevis atsauksmes
Citu klientu novērtējumi ir svarīgāki par cenu Latvijas iedzīvotājiem vecuma grupā no 18 līdz 25, kā arī no 41 līdz 64 gadiem. Cena ir svarīgāka iedzīvotājiem vecuma grupā no 26 līdz 40 gadiem. Tas skaidrojams ar to, ka vairums cilvēku šajā vecuma grupā ceļo ar ģimenēm, līdz ar to pieaug naktsmītņu izmaksas, tāpēc šīs vecuma grupas cilvēkiem cena ir aktuālāka par citu klientu sniegtām atsauksmēm un novērtējumiem. Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 65 un vairāk gadiem ir svarīgas gan atsauksmes, gan naktsmītnes cena.
Vairāk uzticas klientu, nevis pašas viesnīcas filmētajam video
Cilvēki arvien vairāk izmanto mūsdienu tehnoloģiju sniegtās iespējas, nereti klienti savus brīvdienu piedzīvojumus iemūžina video materiālos. Arī viesnīcas izmanto šīs tehnoloģijas priekšrocības. Lai popularizētu savus pakalpojumus, viesnīcās tiek veidoti reklāmas video materiāli. Šādas reklāmas atstāj iespaidu uz Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 65 un vairāk gadiem, bet pārējie iedzīvotāji labprātāk izvēlas viesnīcu, kura būtu redzama kāda cita klienta filmētā video materiālā. Citu klientu sniegtais virālais saturs šķiet uzticamāks un noderīgāks kā viesnīcu informatīvie reklāmas materiāli.
Liela daļa Latvijas iedzīvotāju ir gatavi ignorēt viesnīcu īpašos piedāvājumus
Viesnīcas cenšas piesaistīt klientus ne tikai pēc vizuālā izskata, bet arī ar īpašajiem piedāvājumiem, kas tiek izsludināti e-pastā, sociālajos tīklos, uzņēmuma mājas lapā un citās vietnēs. Lai gan šādi piedāvājumi varētu palielināt klientu skaitu viesnīcā, tomēr liela daļa Latvijas iedzīvotāju ir gatavi ignorēt viesnīcu īpašos piedāvājumus, ja kāds cits klients savā sociālo tīklu profilā ir rekomendējis citu viesnīcu.
Iedzīvotāji ir gatavi piemaksāt par sociālajos tīklos rekomendētām viesnīcām, ja rekomendācija nāk no viņiem šķietami uzticama avota. Svarīga ir arī šī ieraksta popularitāte, jo vairāk cilvēku būs rekomendējuši šo ierakstu un dalījušies savos sociālajos tīklos, jo uzticamāka šī informācija klientiem liksies. Īpašie piedāvājumi svarīgāki šķiet Latvijas iedzīvotājiem vecuma grupā no 65 un vairāk gadiem, kas ir skaidrojams ar to, ka lielākā daļa šī vecuma cilvēku neizmanto nevienu no sociālajiem tīkliem, līdz ar to tur ievietotā informācija viņiem nav aktuāla.
Nepieciešams vairot esošo klientu aktivitāti sociālajos tīklos
Tā kā sociālie tīkli var atstāt lielu iespaidu uz klientu viesnīcu izvēli, ir nepieciešams vairot esošo klientu aktivitāti sociālajos tīklos. Veidot konkursus, kuru laikā klientiem būtu nepieciešams ievietot savas veidotās fotogrāfijas, kā arī video materiālus, tādā viedā paplašinot uzņēmuma virālo saturu internetā.
Svarīgi ir dalīties ar pozitīvo virālo informāciju visos ar uzņēmumu saistītajos portālos, piemēram, pozitīvu atsauksmi no atsauksmju vietnes tripadvisor.com pārpublicēt sociālajā tīklā Facebook.com, informējot par to klientu, kurš ir ievietojis atsauksmi. Visdrīzāk klients ar šo ziņu dalīsies arī savā sociālo tīklu profilā, kurā draugi un paziņas redzēs, ka viņš ir bijis apmierināts ar viesnīcas sniegtajiem pakalpojumiem, un nākotnē varētu izvēlēties tieši šo viesnīcu arī citi.
Marta Kive