Par iešējo komunikāciju uzņēmumā
Latvijas Dzelzceļa iekšējās komunikācijas daļas vadītājs Toms Kalnītis dalās viedoklī par to, kā veicināt darbinieku lojalitāti un uzsver, ka profesionāls darbinieks ir uzņēmuma vērtība.
Uzņēmuma patriotisma uzturēšana
Iekšējā komunikācija ir ļoti plašs jēdziens, īpaši lielā uzņēmumā. Viennozīmīgi vieglāk būtu vadīt iekšējo komunikāciju uzņēmumā, kurā ir 20 darbinieki, kur visus var sasaukt pie viena apspriežu galda.
Es nonācu uzņēmumā, kurā ir aptuveni 12 300 darbinieki, tas ir lielākais darba devējs Latvijā. Darbinieki ir gan latviešu, gan krievu valodā runājošie, tas aptver gan Rīgu, gan reģionus, tāpēc bija ļoti daudz nianšu, ko nācās uzreiz apgūt.
Iekšējā komunikācija nozīmē arī uzņēmuma patriotisma uzturēšanu, jāsaka, ka gadījumā, kad cilvēki ir sava aroda meistari un lojāli darbinieki, tas nav grūti. Uzņēmums nevar pastāvēt bez darbiniekiem, tāpēc darbiniekam ir jājūt, ka viņš ir svarīgs darba devējam. Ja darbinieks ir apmierināts ar vidi, kurā viņš strādā, tas attiecīgi veicina patriotismu.
Kāds vienmēr vēlēsies pavilkt deķīti uz savu pusi
Veidojot iekšējo komunikāciju lielā uzņēmumā, ir jāprot uzrunāt ļoti dažādas auditorijas – atšķirīgas tautības, vecumi, pilsētu un lauku iedzīvotāji u.tml. Komunikācija jāveido tā, lai informācija ir viegli uztverama visiem, neatkarīgi no paaudžu atšķirībām.
Savā darbā izmantoju dažādus palīglīdzekļus – iekšējo intranetu, uzņēmuma žurnālu, ko izdodam reizi nedēļā, ja ir kādas steidzamākas ziņas, izsūtam e-pastus u.tml.
Vajadzības gadījumos apzinām darbiniekus arī telefoniski un mēdzam izmantot arī vecos, labos ziņojuma dēļus. Kādam, iespējams, šķiet, ka šis instruments jau ir novecojis un 21.gs. neiederas, taču jāsaka, ka reizēm tas ir pats efektīvākais risinājums.
Lielā kolektīvā vienmēr jārēķinās ar to, ka kāds vēlēsies pavilkt deķīti uz savu pusi, taču jāraugās uz kopējo kolektīva noskaņojumu. Galvenais, lai uzņēmuma vadībai vai vadītājam katrs darbinieks būtu svarīgs un viņš nebaidītos no kontakta ar sava uzņēmuma cilvēkiem.
Izmantojot iekšējās komunikācijas instrumentus, uzņēmuma vadība var ļoti aktīvi komunicēt ar darbiniekiem, un tas arī ir jādara. Vadībai ir jāskaidro darbiniekiem, kādas pārmaiņas notiek uzņēmumā vai nozarē kopumā, kādi ir attīstības plāni un idejas, u.tml.
Uzņēmuma vadība, kas nebaidās no kontakta ar darbiniekiem
Ir būtiski, lai uzņēmuma vadība nebaidītos no kontakta ar darbiniekiem, taču tikpat būtiski, lai arī darbinieki nebaidītos uzrunāt vadību.Labās prakses piemērs ir t.s. Jauno darbinieku dienas, kas īpaši lietderīgas ir tieši lielajos uzņēmumos. Ir būtiski, lai, uzsākot darbu, jaunais darbinieks ir informēts par uzņēmuma struktūru, iekšējo komunikāciju, pasākumiem, kurus rīko uzņēmums u.tml.
Tāpat darbinieki ir jāinformē, kur vērsties gadījumos, ja ir kādas neskaidrības vai sarežģījumi. Primārais noteikti ir saruna ar tiešo vadītāju, ja tas nenes cerētos rezultātus, noteikti var uzrunāt iekšējās komunikācijas nodaļu, kas var kalpot par starpnieku problēmas risināšanā.
Problēmsituācijās visbiežāk esam kūtri un izvēlamies paklusēt
Ja ir problēmas, par tām ir jārunā. Saliedēts uzņēmums ir kā ģimene, proti, arī ģimenē mēdz gadīties strīdi un problēmas, bet tās labāk risināt iekšienē, visu savstarpēji izrunājot. Ģimenes problēmas taču arī nav pieņemts risināt publiski. Galvenais ir runāt!
Ja cilvēki nerunā, problēmas nav iespējams atrisināt. Protams, lielos uzņēmumos ir daudz pakāpienu līdz augšai, proti, līdz augstākās vadības līmenim, taču ir dažādi citi risinājumi, piemēram, iekšējās komunikācijas nodaļa.
Vēl viens instruments, kas mudina darbiniekus paust savu viedokli, kā arī ziņot pat problēmām, ir anonīmais e-pasts, proti, esam izveidojuši e-pastu, no kura ikviens darbinieks var anonīmi ziņot par iespējamām problēmām.
Ja ir kādas neskaidrības vai pārkāpumi saistībā ar darba drošību, piemēram, novecojušas instruktāžas u.tml., par to iespējams informēt ar šī e-pasta starpniecību.
Jāsaka, ka tendences tomēr liecina, ka mūsu sabiedrība šādās situācijās ir kūtra un bieži vien izvēlas noklusēt.
Protams, nevar viennozīmīgi vērtēt, vai tas ir labi, vai slikti, atkarīgs no situācijas. Nereti gadās arī pilnīgi pretējas situācijas, kurās skaļākie kliedzēji vienkārši vēlas izkliegties, bieži vien bez vērā ņemama pamatojuma. Arī šādi darbinieki ir jāuzklausa.
Profesionāls darbinieks ir uzņēmuma vērtība
Darbinieku patriotismu sekmē dažādi aspekti – liels atalgojums, labi darbi apstākļi u.c. Ņemot vērā ekonomisko situāciju valstī, cilvēkiem aizvien būtiskāka kļūst stabilitāte. Ja daļa strādājošo nevar justies droši par savu rītdienu, tad tādi, kuri strādā stabilos uzņēmumos, aizvien vairāk to novērtē. Īpaši spilgti tas vērojams reģionos – stabila darba vietā ir tā, pie kā cilvēks ir ieinteresēts turēties.
Profesionāls darbinieks ir uzņēmuma vērtība, attiecīgi arī darba devējam ir jānodrošina visi apstākļi, lai darbinieks būtu motivēs palikt. Darba devējam ir jādomā arī par lojāla un profesionāla darbinieka karjeras izaugsmi un pilnveidošanu.