Nozares asociācijas: „Alkohola aprites likumā” tiek virzīti grozījumi, kas veicinās alkohola pieejamību jauniešiem
Alkohola ražotāju un tirgotāju asociācija (ARTA) un Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācija (LADRIA) pauž bažas par Saeimā skatīto likumprojektu “Grozījumi Alkoholisko dzērienu apritē”, norādot, ka tiek virzīti priekšlikumi, kas veicinās vieglā alkohola pieejamību jauniešiem un paralēli kropļos tirgus konkurenci, radot nevienlīdzīgus apstākļus vieglo un stipro alkoholisko dzērienu tirdzniecībai.
Abas nozares asociācijas ir iesniegušas Saeimā oficiālu vēstuli, kurā uzsver - alkohola iedalījums “sliktajā” un “labajā” nav pieļaujams, tādēļ tirdzniecības regulējumi nedrīkst nodrošināt labvēlīgākus nosacījumus kādai konkrētai alkoholisko dzērienu kategorijai – šajā gadījumā alkoholam ar absolūtā alkohola saturu līdz 5%, kas ir populārākais alkohols jauniešu vidū.
Ierosināto grozījumu redakcija paredz, ka alkoholiskie dzērieni, kuros alkohola saturs pārsniedz 5%, ir jāizvieto atsevišķā tirdzniecības zāles zonā, kurā tiek izvietoti tikai alkoholiskie dzērieni un saistītās preces, piemēram, tabakas izstrādājumi, trauki, dzērienu atvēršanai paredzētās ierīces, sērkociņi, šķiltavas, un kas aprīkota ar videonovērošanu. Savukārt, uz vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem, kuros alkohola saturs ir zemāk par 5% (pamatā alus atsevišķi vieglie alkoholiskie kokteiļi un sidrs) , šīs prasības neattiecas.
„Šādu ierosinājumu likumā vērtēju, pirmkārt, kā bezatbildīgu un pat liekulīgu, jo paralēli šim likumprojektam tiek aktīvi runāts par risinājumiem, kā mazināt alkohola pieejamību jauniešu vidū. Taču pētījumu dati apliecina, ka tieši vieglais alkohols ir iecienīts jauniešu vidū. Otrkārt, tiek radīta situācija, kurā vieglo alkoholisko dzērienu, pamatā alus, sidra un alkoholisko kokteiļu ražotāji nokļūst nepamatoti priviliģētākajā situācijā, kas, mūsuprāt, nav pieņemami, domājot par atbildīgu un godīgu komercpraksi, ” norāda LADRIA valdes priekšsēdētājs un AS “Latvijas balzams” valdes priekšsēdētājs Guntis Āboltiņš-Āboliņš.
Ņemot vērā, ka stingrāki ierobežojumi alkohola tirdzniecībai tika iniciēti ar mērķi mazināt alkohola patēriņu Latvijā, it īpaši nepilngadīgu jauniešu vidū, ar šādu diferencētu pieeju tas netiks panākts, norāda abu asociāciju pārstāvji. Kā savā vēstulē Saeimas deputātiem uzsver abu asociāciju pārstāvji, dzērieni ar nelielu alkohola saturu veido 3/4 no Latvijas iedzīvotāju patēriņa gan tilpuma, gan absolūtā spirta izteiksmē (VID dati).
Arī jaunāko pētījumu dati liecina, ka tieši vieglā alkohola produkti dominē jauniešu patēriņā. Tā Veselības ekonomikas centra 2012.gadā publiskotā pētījuma* rezultāti liecina, ka biežāk lietotais alkoholiskais dzēriens starp jauniešiem vecumā līdz 18 gadiem, ir alus. Arī ESPAD** 2011.gada pētījums „Atkarību izraisošo vielu lietošanas paradumi un tendences skolēnu vidū” konstatē: jaunieši vecumā no 15 līdz 16 gadiem visbiežāk veikalā iegādājas alu (31.2%) un sidru (21.2%).
Nozares apvienības ARTA un LADRIA 2013.gada sākumā ir parakstījušas sadarbības memorandu ar Latvijas Ārstu biedrību (LĀB) un Latvijas Alus Darītāju savienību (LADS), kas par vienu no prioritātēm nosaka jaunatnes alkoholisma problēmas samazināšanu, un uzskata par savu pienākumu vērst uzmanību uz šo bīstamo likumdošanas iniciatīvu.
“Cieši pieturoties pie šīs sociāli atbildīgās nostājas, mēs uzskatam, ka ir bezatbildīgi jau šobrīd jauniešiem viegli pieejamiem un plaši patērētiem alkoholiskajiem dzērieniem radīt nepamatotas privilēģijas un apdraudēt jauniešu veselību. Tādēļ mēs atbalstām principu “visu vai neko”, kas nozīmētu stingrāku ierobežojumu attiecināšanu uz absolūti visām alkoholisko dzērienu kategorijām,” uzsver ARTA valdes priekšsēdētājs un SIA „Altia Latvia” tirdzniecības direktors Vitolds Bremmers.
Dana Hasana