“Latvijas balzams”: labākais atbalsts eksportētājam būs energoresursu subsīdijas
„Būtiskākais atbalsts, ko vietējais ražotājs un eksportētājs gribētu sa-gaidīt no valsts, ir subsīdijas energoresursu iegādē un energoefektivitā-tes kāpināšanā. Energoresursi ir stratēģisks instruments un to nepār-traukti augošās cenas būtiski ietekmē vietējā ražotāja kapacitāti saražot konkurētspējīgu produktu eksporta tirgiem”, pauž A/S „Latvijas bal-zams” Ražošanas direktors Ronalds Žarinovs.
„Latvijas balzama” pārstāvis uzsver, ka viena no Nacionālā attīstības plāna (NAP) prioritātēm ir uz ārējiem tirgiem orientētu ražošanas sektora uzņēmumu atbalsts. Lai NAP plānotais eksporta pieaugums par 8% līdz 2020.gadam ne-kļūtu par skaistu pasaku, kurai realizēties traucēs augošās izejvielu, energo-resursu, iepakojumu cenas, kā arī ēnu ekonomikas būtiskais īpatsvars atse-višķos sektoros, ir jāpārskata iespēja piešķirt energoresursu iegādes atlaides vietējiem ražotājiem – eksportētājiem, veidojot atbalsta mehānismus.
„„Latvijas balzamam” ir izdevies saglabāt eksporta pieaugumu gadu no gada, pārskatot savu produktu portfeli un modernizējot ražošanu, taču energoresur-su izmaksas vidēji katru gadu pieaug par 4.5%, kas ietekmē produktu gala cenu un konkurētspēju. Piemēram, izmaksas par gāzi un elektroenerģiju mū-su uzņēmumā gadā veido vairāk nekā 680 tūkstošus latu”, stāsta uzņēmuma ražošanas direktors R.Žarinovs.
“Ņemot vērā šo izdevumu apmēru, mēs ļoti rūpīgi izvērtējam savu elektro-enerģijas piegādātāju , kā rezultātā pēdējo gadu laikā “Latvijas balzams” savu piegādātāju ir mainījis”, saka R.Žarinovs.
„Latvijas balzama” ražošanas direktors vērš uzmanību uz to, ka turpinot sa-glabāt Latvijas produktu kvalitāti, maksājot nodokļus un turpināt sniegt soci-ālās garantijas saviem darbiniekiem, daudzi Latvijas ražotāji riskē jau drīzā nākotnē „kļūt pārāk dārgi” un zaudēt pozīcijas Eiropas eksporta tirgos, ja ne-tiks pārskatīts atbalsta mehānisms eksportējošiem uzņēmumiem vai piedāvāti scenāriji alternatīvu enerģijas avotu aktīvākai izmantošanai ražošanā.
Arī valsts „Enerģētikas stratēģijas 2030” nostādnēs pilnīgi precīzi atzīmēts, ka līdz šim ir nepietiekami veicināti ekonomiskie stimuli, lai nodrošinātu, ka alter-natīvo energoresursu izmantošana tiek veicināta. „Mēs kā eksportējošs ražo-tājs nopietni aicinātu samazināt ceļu no „izvērtēšanas” līdz atbalsta risināju-miem energoietilpīgu eksporta nozaru uzņēmumiem”, uzsver „Latvijas bal-zama” ražošanas direktors.
AS „Latvijas balzams” apgrozījums šī gada deviņos mēnešos veidoja 50.3 mil-jonus latu, kas ir par 8% vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā. Apgrozījums vietējā tirgū 9 mēnešos palielinājās par 7,7%.
Pēc apjoma lielākie eksporta tirgi bijuši Baltijas valstis, Krievija, Vācija, Polija un Skandināvijas valstis. 2012. gada pirmajos deviņos mēnešos alkoholisko dzērienu realizācija uz ES dalībvalstīm samazinājās par 12.7%, kas skaidro-jams ar privāto zīmolu klientu pasūtījumu pārstrukturizāciju. Savukārt eksports uz Krieviju pieaudzis par 39% un uz Latvijas beznodokļu zonu par 30%, kā arī ir būtiski palielinājies apgrozījums uz Vāciju.
Dana Hasana