Latvieši ik gadu izdzer vairāk nekā 1,5 miljonus tasīšu kafijas
Ik gadu Latvijas iedzīvotāji tikai kafejnīcu tīklā Caffeine vien izdzer virs 1,5 miljoniem tasīšu kafijas un apēd vismaz 60 000 siera kūkas gabaliņu, liecina Caffeine pārdošanas dati. Lielākoties kafejnīcās Latvijas iedzīvotāji izvēlas baudīt kafijas dzērienus ar pienu, tiesa, pēdējos gados arvien vairāk cilvēku, pasūtot kafiju, izvēlas tai pievienot nevis govs pienu, bet kādu no augu dzērieniem.
Kā liecina vadošā kafejnīcu tīkla Latvijā Caffeine pārdošanas dati, Latvijas iedzīvotāji ir kaislīgi kafijas baudītāji. Caffeine kafejnīcu tīkls šogad svin 14. pastāvēšanas gadadienu Latvijā. Tā kafejnīcās ik gadu tiek pagatavots arvien vairāk kafijas un kafijas dzērienu – pērn izlietotas aptuveni 25 tonnas kafijas pupiņu.
“Lai gan Latvijas iedzīvotāji kafijas dzērienu izvēles ziņā ir gana konservatīvi un priekšroku dod klasiskām kombinācijām – kafijai ar pienu dažādās variācijās, – pēdējos gados īpaši labi redzam, ka kafijas baudītāju sirdis arvien vairāk iekaro arī mazāk tradicionālas garšu kombinācijas. Tāpat arvien lielāku vērību cilvēki pievērš kafijas kvalitātei un izcelsmei, atzinīgi novērtējot ekoloģiski audzētas kafijas pupiņas kafejnīcu sortimentā, kā arī to, ka piedāvātajos desertos nav palmu eļļas, ko daudzas kafejnīcas izmanto konditorejas izstrādājumos,” stāsta SIA “Reitan Convenience Latvia” (Caffeine un Narvesen) valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena.
Līdzās dažādām kafijas dzērienu garšām un kombinācijām Latvijas iedzīvotāji ļoti bieži pie kafijas izvēlas baudīt kādu desertu. Saskaņā ar Caffeine pārdošanas datiem vispopulārākais deserts ir siera kūka, bet otrs iecienītākais – braunijs, kas gada laikā tiek pasūtīts vairāk nekā 40 000 reižu.
Caffeine Latvijas tirgū ienāca 2010. gada 1. jūlijā, atverot pirmo kafejnīcu Rīgā, Audēju ielā 15. Šobrīd Caffeine pieder 26 kafejnīcas Latvijā, kuras nodarbina 150 baristu. Lietuvā dibinātais Caffeine ar kopumā 85 kafejnīcām pēdējos gados paplašinājies arī ārpus Baltijas – zīmola kafejnīcas atrodas arī Dānijā un Norvēģijā. Vērtējot atšķirības klientu paradumos un kafijas tirgos, SIA “Reitan Convenience Latvia” valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena norāda: “Caffeine darbojas visās Baltijas valstīs, tāpēc lieliski var redzēt atšķirības kafijas dzeršanas paradumos starp valstīm un ne tikai. Atšķirīgs ir ne tikai pieprasījums, bet arī pats kafijas tirgus. Latvijā kafijai, kā arī kafijas ekstraktiem, esencēm, koncentrātiem un izstrādājumiem, kas radīti uz to pamata, tiek piemērots akcīzes nodoklis, kas būtiski sadārdzina galaproduktu. Mēs kā tirgotāji, protams, ņemam vērā vidējā pircēja maksātspēju, un pircēji, salīdzinot kafijas pārdošanas cenas visās trīs Baltijas valstīs, būtiskas atšķirības atrast nevarēs. Tas ir mūsu biznesa lēmums – piedāvāt klientiem kvalitatīvu kafiju par pieejamu cenu, kaut arī tas būtiski samazina uzņēmuma peļņu Latvijā.”
Kā norāda Dace Dovidena, tikai turīgajā Vācijā kafijas akcīzes nodokļa likme ir lielāka nekā Latvijā – 2,19 eiro par kilogramu grauzdētas kafijas. Akcīzes nodokļa kafijai atcelšana būtiski uzlabotu nozares uzņēmumu nākotnes izaugsmes potenciālu, jo šobrīd tas rada gana lielu finanšu slogu. Neatkarīgi no akcīzes nodokļa likmes kafijas iespējamām izmaiņām vai saglabāšanās līdzšinējā apmērā Caffeine plāno turpmākajos gados paplašināt kafejnīcu tīklu Latvijā, kā arī papildināt savu sortimentu ar jaunām kafijas garšām un dzērienu kombinācijām.
Anete Cīrule