Kā nepazaudēt iespējas pandēmijas laikā – Coca-Cola HBC uzņēmuma pieredze
Pandēmijas ierobežojumi ir ietekmējuši gan iedzīvotāju, gan uzņēmumu ikdienu, liekot izmainīt mūsu līdzšinējo ikdienu un atrast jaunas iespējas. Šis gads arī uzņēmumam Coca-Cola HBC ir bijis pārmaiņu gads, ieviešot vairākas aktivitātes, lai pielāgotos jaunajiem tirgus apstākļiem, tajā pašā laikā sniedzot atbalstu saviem darbiniekiem un klientiem.
Kā komentē uzņēmuma Coca-Cola HBC izpilddirektors Zorans Bogdanovičs, katra gada sākumā mēs uzņēmumā rūpīgi iepazīstamies ar iepriekšējā gada rezultātiem un mēģinām apzināt galvenos virzienus, kas palīdzēja sasniegt mūsu mērķus. Kā uzņēmuma vadītājam galvenais pārsteigums jau pandēmijas sākumā bija darbinieku un uzņēmuma spēja ātri pielāgoties apstākļiem, saglabājot mūsu uzņēmuma prioritātes un turpinot stiprināt sadarbību ar mūsu partneriem. Es uzskatu, ka tieši šī ir bijusi mūsu uzvaras kārts šajos pēdējos 12 mēnešos. Ir skaidrs, ka šajā laikā strauji mainās klientu un patērētāju vēlmes un nepieciešamības, tāpēc lielākie ieguvēji ir tie, kas ātrāk un efektīvāk spēj pielāgoties.
Pasaules Ekonomikas forumā nesen tika uzsvērts, ka nākamajos piecos gados vienas no svarīgākajām prasmēm būs kritiskā domāšana un spēja risināt problēmas. No mūsu pieredzes šīs prasmes es vēl papildinātu ar labu pārvaldību, aktīvu mācīšanos, spēju pārvarēt šķēršļus un pielāgošanos jauniem apstākļiem. Uzņēmuma vadītājs atzīmē, ka patiesi novērtē visu uzņēmuma daļu spēju veiksmīgi izmantot šīs minētās prasmes pēdējā gada laikā.
Spēja pielāgoties – jauni produkti jaunām tirgus vajadzībām
Jāņem vērā, ka šī spēja “pārvērsties” un pielāgot uzņēmuma pārmaiņām nav nejauša. Pēdējo gadu laikā esam mērķtiecīgi ieguldījuši līdzekļus, attīstot vairākas uzņēmuma prioritātes, kas mums ir ļāvušas veiksmīgāk pielāgoties jaunajai situācijai – elastīga pieeja lēmumu pieņemšanā, plašāka dzērienu portfeļa nozarē izveide, sadarbība ar patērētājiem un sociālā iesaiste, digitālās un tehniskās infrastruktūras attīstība, kā arī piegādes ķēžu noturība. Visi šie elementi palīdzēja mums saglabāt savas pozīcijas un attīstīties 2020.gadā. Coca-Cola HBC lepojas, ka pandēmijas laikā nezaudēja nevienu ražošanas dienu ražotnēs, spējot sniegt pakalpojumus klientiem un patērētājiem, kā arī atbalstīt savus darbiniekus.
Uzņēmuma plašais produktu klāsts ļāva ātri reaģēt uz tirgus izmaiņām. Pandēmija noteikti ir ieviesusi pārmaiņas arī patērētāju tendencēs, kuriem mājas ir kļuvušas par galveno vietu, kur gan atpūsties, attālināti socializēties ar draugiem, gan strādāt, tādējādi ietekmējot arī produktu patēriņu.
No piegādes HoReCa uz piegādi mājās
Tā kā daudzi Coca-Cola HBC tirdzniecības partneri bija spiesti slēgt savas durvis, uzņēmumam bija nepieciešams pārskatīt darbības stratēģiju. Visā tirgū uzņēmums pievērsās pārtikas produktu piegādes ērtībai, sadarbībai ar mazumtirdzniecības jomu, lai radītu jaunus piedāvājumus šai jaunajai situācijai, kurā visi pasākumi notiek mājās. Šim nolūkam Coca-Cola HBC vērsa lielāku uzmanību bezalkoholisko dzērienu segmentam kā papildinājumu kino vakariem un maltītēm mājās. Mārketinga komanda vairāk vērsa uzmanību uz patērētāju tendencēm, sadarbojoties ar ēdienu piegādes uzņēmumiem, kā arī mazumtirdzniecības piegādes pakalpojumiem.
Šajā laikā esam attīstījuši arī iespēju ieiešanu kafijas tirgū, kas būs viens no lielākajiem uzņēmuma izaicinājumiem nākamajā desmitgadē. Jauns piedāvājums tiks ieviests 14 tirgos visā pasaulē, kas nepavisam nav viegls uzdevums pandēmijas laikā.
Digitalizācijas lēciens pārdošanas sektorā
Pagājušā gada veiksmes stāsts Latvijā un Baltijā ir nupat izveidotā digitālā klientu apkalpošanas sistēma Hybris, kas 2020.gada beigās sāka strādāt, kā Coca-Cola HBC e-veikala pilotprojekts, taču nu jau pilnībā spēj nodrošināt pakalpojumus.
Papildus mūsu pasūtījumu centram un tiešās pārdošanas kontaktiem Hybris e-veikals klientiem ļauj izveidot un izsekot pasūtījumus visu diennakti septiņas dienas nedēļā, sniedzot pārskatu par produktu portfeli, informāciju par rēķiniem un maksājumiem, kā arī ziņas par jaunākajām kampaņām un atlaižu piedāvājumiem. Turklāt jaunajai sistēmai ir izveidota droša pieteikšanās, nodrošinot augstu datu aizsardzību.
Jaunais darba modelis un attālinātais darbs kopumā Baltijas reģionā nav nesis plašas izmaiņas, jo uzņēmums jau iepriekš nodrošinājis elastīgas darba iespējas un iespēju strādāt no mājām, atbilstoši palīdzot iekārtot arī mājas darba vidi.
Papildus biznesam, nedrīkst aizmirst par atbalstu citiem
Sadarbība ar kopienām un iesaiste sociālos projektos jau sen ir bijusi mūsu uzņēmuma prioritāte visos tirgos un sadarbībā ar mūsu partneri the Coca-Cola Company mēs spējam nodrošināt atbalstu arī dažādiem projektiem Latvijā, izteikti laikā, kad tas ir īpaši vajadzīgs.
Pandēmijas laikā Latvijā Coca-Cola HBC iesaistījās palīdzības sniegšanā, piegādājot uzņēmuma produktus ārstiem, kas strādā neatliekamajā palīdzībā, kā arī Covid-19 testēšanas punktos. Papildus, sadarbībā ar Coca-Cola Foundation, tika veikts ziedojums bērnu slimnīcai, lai nodrošinātu masku iegādi slimnīcas vajadzībām.
Šie ir tikai daži piemēri, kā mēs esam spējuši pārvērsties šajā pandēmijas laikā, pateicoties darbinieku ieguldījumam un kopējiem mērķiem. Šis laiks pierādīja, cik nozīmīgi ir ieviest spēju pielāgoties kā uzņēmuma vērtību, ko atspoguļo arī mūsu darbinieku un klientu sniegums šajā laikā.
Dace Dricka