Aptauja: 40% aptaujāto ir iegādājušies bezakcīzes alkoholu
Pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta datiem un aizvadītā gadā veiktā nelegālās alkohola aprites pētījuma*, Latvijas alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācija (LADRIA) aprēķinājusi, ka nelegālā alkohola tirgus Latvijā ir līdzvērtīgs 5 miljoniem litru gadā jeb 2200 kastēm 0,5 l 40% degvīna dienā. Nelegālā alkohola problēmas mērogu apliecina arī tas, ka šī gada oktobrī veiktā aptaujā 40% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka ir iegādājušies bezakcīzes alkoholu, un aptuveni puse zina, kur to var iegādāties.
Lai vērstu iedzīvotāju uzmanību uz sekām, ko var radīt dzīvībai nelegālas un nepārbaudītas izcelsmes alkoholisko dzērienu lietošana, oktobrī tika uzsākta sociālā kampaņa “Aizkulises”. Kampaņas ietvaros tika veikts pētījums, kas atklāja vairākus faktus par alkohola lietošanas paradumiem Latvijā**. Piemēram, 55,9% Latvijas iedzīvotāju nelegālo alkoholu par problēmu neuzskata. Savukārt 53% atzinuši, ka viņi nespēj atšķirt viltotu alkoholu no oriģinālā. Pētījuma svarīgākie secinājumi ir apkopoti infografikā, kas ir redzama zemāk.
Sociālo kampaņu “Aizkulises” organizē LADRIA ar reklāmas aģentūras „Leo Burnett Riga”, Vides reklāmas asociācijas un EFRD (European Forum for Responsible Drinking) atbalstu. Kampaņa tiks īstenota līdz novembra vidum.
2011.gada novembra pētījums, kas tika veikts pēc LADRIA un EFRD (European Forum for Responsible Drinking) iniciatīvas. To veica Latvijas Universitātes pētnieku grupa, izmantojot 9 valstīs aprobētu International Center for Alcohol Policies (Vašingtona) metodoloģiju.
Valters Kaže
Latvijas alkohola ražotāju un izplatītāju asociācijas valdes loceklis