Tehnoloģiju nerimstošais uzvaras gājiens ir izraisījis pārsteidzoši straujas pārmaiņas restorānu viesu paradumos gan Latvijā, gan pasaulē. Kāds tad pašlaik ir tipisks gardēža portrets, ja salīdzina ar desmit gadu senu pagātni?
To ieskicē pieredzējuši viesmīlības nozares eksperti - nodibinājuma "Live Riga" mārketinga direktors Aigars Smiltāns un restorāna „Aqua Luna” līdzīpašniece Jeļena Kašina, kurai ir vairāk nekā 15 gadu pieredze restorānu biznesā.
1. Aizrautīgs eksperimentētājs
Vēl 2004.gadā restorāna apmeklētājs nereti aprobežojās teju tikai ar tradicionālo franču karbonādi vai galvaspilsētas salātiem. Tagad viņš krietni paplašinājis gastronomisko baudu amplitūdu. Kļuvis par aizrautīgu eksperimentētāju, kurš grib izbaudīt ko nebijušu, atklāt jaunas garšu kombinācijas un nianses. Sagaida pārsteigumus, īpašu gaisotni un iespaidus.
2. Tehnoloģiju fans
Izpētīts, ka 2004.gadā restorāna apmeklētājs izvēlējās maltīti vidēji astoņas minūtes pēc ierašanās, bet 2014.gadā viņš ēdienkarti pētīja jau vidēji 21 minūti.
Turklāt tagad viesis restorānā pavada vidēji teju divas stundas, kamēr 2004.gadā apmeklējums ilga nedaudz vairāk par stundu. Kāpēc tā?
Viesmīļa atnestā gardā maltīte taču ir arī īsts mākslas darbs, kas pirms nobaudīšanas ir jānobildē ar viedtālruni, vai ne? Un ne tikai!
Ir jāuztaisa arī pašbilde vai jāiemūžina sevi kopā ar draugiem uz restorāna skaistā interjera fona!
3. Veselīgs dzīves svinētājs
Restorāni ievieš arvien lielāku dažādību ēdienu un dzērienu klāstā, kā arī gatavošanas metodēs, jo mūsdienu gardēdis vēlas ēst izsmalcināti, veselīgi un daudzveidīgi.
Piemēram, līdztekus tradicionāliem gaļas ēdieniem pavāri gatavo meistardarbus no tītara, zoss vai briežu gaļas. Modē nākusi tā dēvētā lēnā un veselīgā gatavošana, kad maltīte top zemā, 40 grādu temperatūrā. Mūsdienās pieprasītas ir jūras veltes, kuru valdzinājumu pirms desmit gadiem bija atklājis vien retais.
4. Nevaļīgs cilvēks, kam laiks ir nauda
Sekojot izmaiņām cilvēku paradumos, restorāni ir ieviesuši īpašus biznesa pusdienu piedāvājumus nevaļīgiem ļaudīm, kuri vēlas ātri tikt pie maltītes un tās baudīšanu nereti apvienot ar biznesa lietu kārtošanu. Laiks ir nauda - tāpēc pavāri ir gatavi pasniegt svaigu un gardu pusdienu maltīti jau ceturtdaļstundas, ilgākais - pusstundas laikā.
5. Zinātkārs vērotājs
Ja pirms desmit gadiem restorāna viesim nebija ne jausmas, kā top viņa maltīte, tagad, virtuve ir "iznākusi no aizkulisēm". Atvērtās virtuves filosofija kļuvusi par kulta lietu.
Kāpēc? Jo modernais gardēdis arī ziņkārīgs baudītājs - viņš vēlas vērot savas maltītes dzimšanas procesu un krāšņu kulinārijas šovu slavenu pavāru dzīvajā izpildījumā, ne tikai televizora ekrānā.
Matīss Francis