Visām pasaules valstīm nav vienota ēdināšanas uzņēmumu iedalījuma. Viens no
iemesliem, kas traucē to izveidot, ir nozares nemitīga attīstība. Daudzās valstis visus ēdināšanas uzņēmumus dēvē par restorāniem un tos iedala:
pilna servisa restorāni ar plašu ēdienu izvēli, viesmīļu pakalpojumiem utt
specializētie restorāni (ātras apkalpošanas, nacionālie u. c.).
Pie pilna servisa uzņēmumiem pieder vienīgi restorāni. Pārējos var uzskatīt par specializētiem,
jo katram no tiem ir kāda noteikta pazīme. Latvijā ēdināšanas uzņēmumus varētu iedalīt, ņemot vērā kritērijus, kas nosaka atšķirības starp tiem:
√ apkalpošanas veids;
√ apmeklētāju vēlmes,
√ uzņēmuma apmeklēšanas mērķis;
√ realizējamās produkcijas sortiments;
√ ražošanas un tirdzniecības īpatnības.
Pilna servisa restorānos ir plaša ēdienu un dzērienu izvēle, (otro ēdienu skaits — vismaz 15), ēdienkartē iekļautas visu ēdienu grupas. Ēdieni tiek piedāvāti nokomplektēti, pamatēdieni saskaņoti ar mērcēm un piedevām. Dominē pasūtījuma ēdieni.
Ēdienu gatavošanā pārsvarā izmanto izejvielas, bet ne pusfabrikātus. Plašs alkoholisko dzērienu klāsts, sevišķi liela vīnu izvele (atbilstoši ēdienkartē piedāvātajiem ēdieniem).
Restorāns – atklāta tipa uzņēmums, kur ēdināšanas vajadzības apmierināšana ir apvienota ar
atpūtas un izklaides organizāciju.
Restorānus pārsvarā izvieto vietās, kas pievilina tūristus un atpūtniekus – kūrortos, administratīvos centros, sabiedriskās, vēsturiskās, arhitektūras pieminekļiem bagātās vietās, lidostās un viesnīcās.
Apkalpošanas veids – pilnā apkalpošana ar viesmīļiem.
Ēdienkartē – plašs uzkodu, ēdienu, dzērienu sortiments, ko gatavo pārsvarā pēc pasūtījuma,
sarežģīta gatavošanas tehnoloģija. Piedāvā firmas ēdienus un dzērienus (raksturīgi tikai attiecīgajiem uzņēmumiem, atspoguļojot uzņēmuma specifiku, piemēram, nacionālā virtuve vai tematiskais novirziens). Konditorejas izstrādājumi – pašražotie, rūpnieciski ražotie un iepirktie. Plašs saldo ēdienu sortiments, ieskaitot augļus, ogas, cukura konditorejas izstrādājumus – šokolāde, konfektes.
Kafejnīca
Kafejnīcas ir restorānu paveids (neformāls restorāns), jo iepriekš minētās pazīmes nav tik
stingri ievērotas. Ēdienkarte nav tik plaša. Neiekļauj visas ēdienu grupas, ēdienu skaits grupā
samazināts, ēdieni «vieglāki».
Kafejnīca – ēdināšanas uzņēmums, kas paredzēts dažādu karsto dzērienu (kafijas, tējas, kakao, karstas šokolādes), auksto dzērienu ražošanai un realizācijai plašā sortimentā, kurā iekļauj arī saldos ēdienus, tai skaitā – saldējumu un konditorejas izstrādājumus.
Sortimentā iekļauj arī skābpiena produktus, kā arī otros ēdienus un karstās uzkodas lielā sortimentā (omletes, pankūkas, cīsiņi), kuriem nav nepieciešama sarežģīta gatavošana; dažādus aukstos ēdienus, bet no zupām vairāk piedāvā buljonus, biezeņzupas. Alkoholiskos dzērienus piedāvā ierobežotā sortimentā. Pārsvarā tie ir balzāmi, konjaki. Neiesaka tirgot alu, degvīnu.
Vairums kafejnīcu ir atklāta tipa uzņēmumi, bet var būt arī slēgta tipa.
Apkalpošanas veids – galvenokārt ar viesmīļu palīdzību, bet var būt arī kombinēts (viesmīļu
pakalpojumi un pašapkalpošanās). Atkarībā no sortimenta un apkalpojamā kontingenta kafejnīcas iedalās:
vispārēja tipa,
specializētā tipa.
Ieteicamais sortiments vispārēja tipa kafejnīcās:
2 līdz 4 aukstās uzkodas,
2 līdz 4 otrie ēdieni,
5 līdz 6 saldie ēdieni,
6 līdz 8 karstie dzērieni,
3 līdz 4 aukstie dzērieni,
konditorejas izstrādājumi,
skābpiena produkti.
Specializētās kafejnīcas
Kafejnīcas bieži vien ir specializētas – dominē kāda ēdienu grupa vai produkts, piemēram, saldējuma kafejnīcas, kafijas nami.
Kafejnīca – konditoreja.
Kafejnīca – konditoreja specializējas konditorejas izstrādājumu ražošanā un realizācijā. Obligāti jābūt konditorejas ceham, kas strādā arī nakts maiņā, un veikalam, kas pārdod produkciju, var izvietot 2 – 3 galdiņus izstrādājumu degustācijai uz vietas.
Sortimentā – kafija, konditorejas izstrādājumi, šokolāde, konfektes, augļi, atspirdzinošie dzērieni.
Avots: RTT