Ko dot bērnam līdzi uz skolu pusdienās?
3 padomi pilnvērtīgu pusdienu sagatavošanai skolēniem
Atsākoties skolai, vecāki bieži izvēlas bērniem uz skolu dot līdzi pusdienu kastītes. Tās ir labs veids, kā varam daudzveidot bērna ēdienkarti ar dažādām uzkodām, tāpat arī kastītes var būt lielisks veids, kā varam ietaupīt naudu par dažādiem našķiem, kas parasti tiek pirkti lielā izsalkuma pēc skolas dēļ vai starpbrīžos. Par to, kā parūpēties, lai skolēna pusdiena kastītes saturs ir ne tikai veselīgs, pilnvērtīgs, bet arī tāds, ko ir vēlme ar prieku apēst, jaunākajā uztura šova “Atklāj Ēstprieku” epizodē dalās Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas uztura speciāliste Lizete Puga un slimnīcas valdes priekšsēdētājs Valts Ābols.
Daudzveidīgas un krāsainas pusdienas
“Pirmām kārtām, vecākiem noteikti ir jāsaprot, kāds ir mērķis, veidojot pusdienu kārbiņu – vai aizvietot pamatēdienreizi? Vai piedāvāt papildus uzkodas dienas laikā? Ja mērķis ir aizvietot ēdienreizi, vecākiem vajadzētu sekot līdzi, lai pusdienu kārbiņā vienmēr ir trīs būtiskākās produktu grupas – graudaugi, olbaltumvielas un krāsas jeb dārzeņi un augļi,” stāsta uztura speciāliste Lizete Puga.
Katrā ēdienreizē mums būtu jāapēd kaut kas no katra no trim minētajām produktu grupām, kas īpaši būtiski ir skolēniem: sabalansēta maltīte nodrošinās ilgāku sāta sajūtu un dos enerģiju mācīties, skriet un gūt jaunus iespaidus skolā.
No graudaugiem ērti pusdienu kastītē būs paņemt līdzi dažāda veida vrapus un lavašus, kas papildināti ar proteīna avotu – gaļu vai pupiņām. Kombinācijā ar dārzeņiem tā būs lieliska un pilnvērtīga maltīte, esot skolā.
“Bet, ja mērķis tomēr ir papildus uzkodas, tad noteikti noder dažādi augļi, rieksti, dārzeņi, nesaldināti piena produkti vai kaut kas no pilngraudiem. Atceroties, ka patiesībā visas labākās lietas ir tieši tās visvienkāršākās! Piemēram, svaigs auglis, sauja riekstu un varbūt kādas rudzu sausmaizītes? Noteikti der iegaumēt, ka bērnu pusdienu kārbiņas nav vēlams pārvērst par ballīšu našķu platēm ar šokolādēm, smalkmaizītēm un citiem našķiem,” stāsta L.Puga.
Pusdienu kastītes funkcionalitātes nozīme
Domājot par pusdienu kastītes funkcionalitāti, ir būtiski ņemt vērā tās lielumu, svaru, kā arī materiālu. Runājot par lielumu un svaru, būtiski, lai kastīte ērti ir paņemama līdzi skolēna somā, bet tajā pašā laikā nesver pārāk daudz, lai neradītu papildu svaru jau tā bieži vien smagajām skolēnu mugursomām. Lietošanā ērti un parocīgi ir stikla trauki, taču, ja bērnam visu dienu jāstaigā ar pusdienu trauciņu somā, ieteicams tomēr izvēlēties materiālus, kas sver mazāk – piemēram, plastmasas vai metāla pusdienu kastīti.
Kad materiāls kastītei izvēlēts, ir būtisks ne vien vizuālais izskats un krāsa, ko vecāki var izvēlēties kopā ar jau vecākiem bērniem, bet arī materiāla necaurlaidība. Tomēr, atverot kastīti, vēlamies, lai tur ievietotais saturs paliek nekustīgi tur arī visas dienas garumā un produkti dienas gaitā nesajaucas. Te būs lieliski piemērotas pusdienu kastītes ar dažādu veidu nodalījumiem, kas palīdzēs netraucēti likt kopā, piemēram, augļus ar dārzeņiem.
Piemēroti produkti pusdienu kārbiņai
“Domājot par to, kādus produktus likt līdzi bērnam pusdienu kārbiņā, ir ieteicams izvēlēties produktus, kas nav jutīgi pret temperatūras svārstībām un ilgāk var saglabāties svaigi. Ja zinām, ka bērnam pusdienu kastīte būs līdzi visu dienu somā, tad arī pusdienu sviestmaizes, vrapus varam gatavot, neizmantojot sulojošus dārzeņus vai mērces. Mērces un dārzeņus, ja ir vēlme, varam pievienot atsevišķā trauciņā, ko lielāki bērni paši varēs pievienot savām pusdienām pēc vēlēšanās,” stāsta L. Puga.
Gatavojot pusdienas līdzņemšanai mazākiem bērniem, ir svarīgi parūpēties par to, lai līdzi paņemtais ēdiens ir ērti paņemams rokā un ērti apēdams. Bērni bieži izvēlas mazākos gabaliņos sagrieztus augļus, dārzeņus un uzkodas, ko ērti varam ievietot pusdienu kastītē un nesatraukties par to, ka bērnam būs neērti augli vai dārzeni skolas starpbrīdī apēst.
Pusdienu sagatavošanā varam iesaistīt arī bērnus, pusdienu sagatavošanu pārvēršot par jautru kopīgu darbošanos virtuvē un jaunu garšu izzināšanu.
Līga Andžāne